Fler och fler människor sätter sig vid datorn och nycklarna när de beställer nya reservdelar. Detta gäller hobbyprojekt i garaget och heltids mekanik på bilverkstäder. När du köper reservdelar på internet måste du dock vara extra försiktig.

Det finns många leverantörer på den digitala marknaden för reservdelar och verktyg. De erbjuder olika bilreparationsprodukter. Men inte alla platser ger lika bra service. Dessutom kan priserna variera och vara enormt olika. Det värsta av allt är att det också finns många popsidor. En produkt kommer aldrig att skickas även om pengarna tas ut från ditt konto.

Så det kan vara lite av en djungel, men med några bra råd kan du lätt bli mer medveten.

Vad säger andra?

En bra plats att börja är alltid att kolla in andras upplevelser. Det finns ingen anledning till att ett bedrägeri ska fuska två mekaniker om det kan stoppas. Använd Trustpilot och andra recensioner för att få en inblick i tjänsten, priserna och allt annat som folk kommenterar. Det är definitivt ett av de bästa sätten att undersöka ett företags eller webbshops trovärdighet.

Nu nämner vi Trustpilot eftersom det är en av favoriterna för många användare, men det finns också möjligheter på både Facebook och Google. Här kan privata och professionella skriva både bra och dåliga recensioner av sina erfarenheter.

Och sedan finns det alla recensioner som aldrig skrivits ned. Prata med de du känner i branschen. Det kan vara kollegor, vänner, familj eller det lokala däckcentret. De flesta tycker om att dela och ge sina åsikter på vägen.

Godkännanden och certifieringar

Ett annat sätt att kolla in ett företag eller webbshop är att titta på deras godkännanden, märkningar och certifieringar. En bra plats att börja är jakten på en webbshop med e-märket. Det borde inte vara svårt att hitta om det finns. Det är ett märke som de olika webbshopparna gärna skriver under. Det är din garanti för säker online-handel. E-märket vittnar om att webbshoppen kontinuerligt granskar säkerhetskontroller.

Du kan också leta efter andra certifieringar. Det kan vara såväl för företaget som direkt på produkterna. Tänk till exempel på om du vill handla med ett företag där produkterna inte är CE-godkända. Det handlar om kvalitet och din säkerhet när produkterna tas i bruk.

Samtidigt vittnar de olika markeringarna, godkännandena och certifieringen om äkthet och trovärdighet.

Fortfarande i tvivel?

Om en webbshop ännu inte har lyckats övertyga dig helt får du ett sista trick här: Ring dem. Det finns inget som bekräftar en god – eller, för den delen, dålig – magkänsla, som att prata direkt med dem över skärmen.

Här får du möjlighet att ställa alla dina frågor. Det kan vara allt från frågor om produkterna till fakturering och frakt. Det kan också vara ganska allmänt intressanta frågor om företaget. För många kan det hjälpa till att rita en bild av de människor du nu ska handla med.

För onlineshandel baseras på förtroende. I en fysisk butik byter vi pengar och produkter över disk, men online som köpare måste du antingen betala, eller så måste säljaren skicka produkten först.

0 Comments

Leave a Comment